Optagelsesprøver:
Her er tips, tricks, tanker og vejledninger til dig, der vil gå til en optagelsesprøve eller lign på fx MGK-kurser eller musikkonservatorier.
For at få fuld adgang til min online øvelsessamling, skal du tilmelde dig undervisning hos mig.
Tryk på siderne oppe i menuen og se mere information, tips og vejledninger om de konkrete elementer.
MGK og konservatorier:
- Tilmelding – hovedstadens MGK og MGK region sjælland: omkring 1. feb. Konservatorier typisk i uge 1 med frist ca 1/12 året før.
- Infomøde tjek hjemmesider.
- Beslut dig for 2 numre – forskellige karakterer – tempi, stilart, energi mm. Numrene skal være medium svære, så du får vist noget fagligt, men også er ”ovenpå” nummeret og ikke kæmper dig igennem et for svært nummer.
- Øv numrene mange gange – både alene og med dén gruppe som DU tager initiativ til at samle (MGK/konservatorier hjælper måske med kontakter) Optag gerne dig selv på fx din smartphone og vær kritisk dommer på dét du hører.
- De numre, du selv har valgt, er den absolut vigtigste del af prøven. Sørg for at det bliver en fest at lytte til – det er hovedsageligt her du kan sikre dig en plads. Der bliver kigget på nogle skjulte parametre: din time/rytmefornemmelse, dine fraser i din improvisation, din tone eller lyd og din tilstedeværelse på scenen. Du skal ikke være unaturligt kæk eller sjov, men både være dig selv og samtidigt udstråle en vilje til at komme ind på MGK/musikkonservatoriet. Husk også at vise en glæde ved at spille musikken.
- Herunder er der kort beskrevet nogle af de parametre, du også bliver bedømt på: Tryk på links i menuen for at finde mere uddybbende beskrivelser af elementerne.
- Imitation: du skal gentage en frase der bliver spillet for dig. Øv dig i det – evt på www.nordalbrothers.dk, hvor vi har et helt afsnit om imitation. Du kan også jamme med til musik fra fx youtube, hvor du forsøger at spille fraser du høre i musikken. Her får du vist noget om dit melodiske gehør: Din evne til at opfatte og gengive en melodisk frase.
- Rytmisk imitation: du vil blive bedt om at klappe eller spille en forespillet frase – på samme måde som det foregående, men med det rytmiske aspekt for øje. Du kan træne ved at lave et grundtrin med pulsen i fødderne og så klappe forskellige rytmiske mønstre henover – der bliver kigget på din koordination og rigtig meget på din periodefornemmelse – typisk 2- eller 4 takters perioder.
- Nodelæsning: du vil blive bedt om, at spille en kort node. Træn det gerne på www.nordalbrothers.dk, eller læs noder fra diverse sangbøger mm. Det fylder ikke meget i den samlede prøve, men det er et oplagt sted at score lette point, da vi guitarister har et ufatteligt dårligt ry som nodelæsere og det er relativt let at lære at læse noder.
- Harmonisk gehør: Spil solo over en akkordgang, du ikke får på node/becifring. Her skal du demonstrere evnen til at opfatte forskellige akkorder og akkordvendinger “på øret”. Du skal bruge dit instrument til at finde fx. grundtoner eller andre toner, der definerer akkorderne- samtidigt med, at du skal spille meningsfulde fraser.
- Daglig øverutine:
- Spil skalaer, skalaøvelser til metronom eller backingmusik (garageband, backing fra youtube, loop-pedal mm)
- Spil skalaen eller skalaøvelserne i et stykke let musik – fx en bluesrundgang eller andet backingmusik– lav en blanding mellem øvelserne og ”rigtig” solo.
- Spil dine numre igennem.
- Øv solostykkerne i dine numre: skaf noget backingmusik der passer og øv med et kritisk øre: optag det gerne – lav en opdeling af soloen i forskellige dele/emner som du øver enkeltvist og bagefter sætter sammen.
- Øv imitation
- Øv rytmeimitation
- Øv nodelæsning
- Øv akkordhøring
- Øv ikke nødvendigvis i så lang tid, men gerne ofte og over en længere periode.
Alt i alt ca 2-3 timers dagligt program. Det vil gøre dig rigtig god og klar til prøven.
God fornøjelse og held og lykke: Jesper Nordal
"Langsom læring"
Musik kan mange ting: Hvis du arbejder med øvning og forholder dig til din egen progression, ved du allerede hvor fantastisk det er, at kunne spille godt og at nyde glæden ved at spille musik med andre ligesindede.
Pludselig standser tiden og man er i en boble hvor musikkens sprog styrer og hvor det ikke er nødvendigt at tale og lave aftaler og planer – der er kun lige her og nu.
Men der er også andre stunder, hvor man frustreres over misforholdet mellem evner og ambitioner og hvor magien ikke opstår.
For at komme videre er det vigtigt at undersøge begrebet: Langsom læring.
Udover det magiske, er musik jo også en række bevægelsesmønstre der skal mestres på rygraden og en række systemer, der indeholder de musikalske strukturer og byggesten. Her er det vigtigt at væbne sig med tålmodighed og opbygge en ydmyghed overfor de langsomme og tålmodighedskrævende musikalske evner, der indfinder sig alt for modstræbende.
Som livskompetence, er det at kunne sætte sig mål, der ligger lige på den anden side af de allerede tillærte evner, guld værd.
Det er ikke svært at have ambitioner om at kunne mestre flygtige begreber som: “jeg vil gerne swinge godt” eller “jeg vil gerne have perfekt teknik” – det svære består i at analysere disse ambitioner så de kan opdeles i små bidder der er inden for rækkevidde af ens talent.
Her er det min erfaring, at det er godt at have en god lærer, der forstår dette og hjælper, coacher og udfordrer denne langsomme læring.
Det kan helt konkret være, at opstille en øvelsesplan der i løbet af fx en måned lærer dig at få styr på de rytmiske underdelinger og tage ansvar for at dine solistiske udfoldelser forholder sig til underdelingerne, eller at opstille konkrete teknikøvelser, hvor du fra gang til gang bliver fastholdt i øvelsen, og du langsomt kan høre fremskridt i forhold til sikkerhed, tempo og overskud.
Det handler også om ikke at gemme sig bag en væg af undskyldninger – typisk har man trang til at bevæge sig på sikker grund – dvs at spille noget der lyder godt, men som jo derfor er noget man mestrer og ikke behøver øve mere på – Det er derimod vigtigt, at dykke ned i de endnu skrøbelige og ufuldkomne evner, som man ikke desto mindre kan se et mål med at lære. Et forløb med en lærer over en længere periode med stabile mødetider er centralt for at det bliver succesfyldt.
Tryk på siderne oppe i menuen og se mere information, tips og vejledninger om de konkrete elementer.